malinsminut

Renoveringsplaner..

Publicerad 2010-02-23 22:47:34 i Huset

Dom här senaste dagarna kommer verkligen inte att gå till historien...jag hatar att vara sjuk.. (fast vem gör inte det?!) Jag orkar knappt nåt mer än att fara till jobbet, kämpa mig genom dagen och fara hem och ligga hela kvällen...i och för sig är det ju trevligt att vila nu när det är så mycket att kolla på tv:n (OS!!!), men ändå...jag skulle gärna vilja gå ut på en promenad också...fast å andra sidan har det ju varit så kallt nu så det kanske är en ganska bra tid att vara sjuk på...-30 grader mest hela dagarna är inte kul. -33 grader imorse när jag skulle til jobbet. Det är för kallt! Jag längtar sååå tills det börjar bli plusgrader så jag kan börja med övervåningen på huset! Det rakt kliar i fingrarna...=) Det är ju nästan samma temperatur där uppe nu som det är ute så det känns inte så lockande att börja riva och stöka...jag har lite gamla kort från övervåningen som jag har laddat upp så ni ska få se vad jag har för planer. Det är ju inte utstädat på något sätt där uppe, men delen jag ska göra i ordning nu närmast (ca. 65 kvm) är ju i alla fall 100 gånger bättre än övervåningens resterande 90 kvadrat...



The master bedroom =) Sovrummet som ska totalrenoveras. Det enda som blir kvar är golvet (om ens det..) Jag ska även riva väggen till vänster vid huvudändan så jag får plats med ett sminkbord eller en tv eller nåt. Nu är det en liten walk-in-closet där. Sovrummet är nog ungefär 20 kvm stort tror jag.



I direkt anslutning till det stora sovrummet finns ett litet mindre sovrum som jag ska göra om till en stoooooor walk-in-closet med bara kläder och skor och speglar =) Här är det nog också bara golvet som blir kvar.



Direkt när man kommer in i sovrummet finns en söt liten klädstång där man kan hänga av sig dagens kläder. Den ska bli kvar! (Denna bild är tagen innifrån sovrummet...)



Dålig bild på det blivande kontoret...skrivbordet ska jag spara för det är så fint tycker jag. Här är det också bara golvet som blir kvar. Det här rummet är inte så stort...kanske 5-6 kvadratmeter skulle jag tro, men det räcker ju för ett kontor.



En otroligt stökig "hall". Direkt när man kommer uppför trappan möts man av denna syn. Här ska väggen rakt fram rivas som det blir som ett litet allrum, eller en stor hall, där i stället. Kanske fåtöljer och ett bord, en tv eller en hörna för sällskapsspel eller nåt sånt...jag har inte kommit så långt än i planeringen, men vad jag vet är att det vore värdelöst att ha det där lilla rummet kvar eftersom det är ett större rum innanför till höger så man måste ändå gå igenom för att komma till nästa rum. Hallen är för övrigt också ganska stor som den är nu.



Här är det fantastiska rummet innanför rummet som ska rivas (oj, vad krångligt det blev..!). Verkligen superbra att det varken finns innerväggar eller innertak för då slipper jag ju riva (som jag måste i alla andra rum). Det underlättar ju! Det här långsmala rummet har jag inte bestämt än om det ska bli en toa (måste kolla upp om det går att dra avlopp osv.) eller om det blir ett gästrum. Resten av övervåningen ser förresten ut precis så här också (fast med MYCKET mer grejor..), bara timmerväggar och inget innertak...



Här är trappan till övervåningen. Det här är en gammal bild så jag hade inget golv i hallen nere när den togs, bara massa sågspån, men trappan ser ju likadan ut nu. Bilden är tagen uppifrån som ni kanske förstår och väggen till höger ska tas bort så det blir öppet till övervåningen nerifrån. Det torde väl bli nåt räcke eller så, men tanken är att man ska kunna se hela vägen upp så det inte känns så instängt. Trappan och väggen till vänster ska också göras om och fräschas upp.

I samtliga rum måste jag riva innerväggarna och regla om, sätta nya skivor, dra om elen och så klart tapetsera, måla och sätta nya lister. Jag ska dessutom byta alla fönster och sätta in en luft-luft-värmepump. Innertaken måste jag troligtvis också byta eftersom det är fuktskador på många ställen, så då blir det till att regla om taken också samt sätta nytt innertak. Gloven funderar jag på om jag ska ha kvar eller lägga nytt, förutom i rummet utan riktigt golv (där det kanske blir en toa) där jag måste lägga in nytt. Ja, det är ju mycket jobb, men jag tror det kommer blir riktigt bra och bara jag får lite plusgrader ska jag sätta igång!=)=)

Dessutom måste jag byta tegeltaket i sommar. Jag har redan lejt en snickare för saken så det känns ju bra. Vad som känns mindre bra är att det är sååå DYRT! Ungefär 200 000 får jag nog räkna med...det svider i börsen kan jag säga...men det måste ju göras för annars kan jag inte göra i ordning övervåningen heller, om det läcker in vatten här och där....

Puh, nu måste jag dricka lite honungsvatten och kolla på OS. TACK TACK för alla kommentarer! Jag blir så jätteglad att det är så många som läser!=) Verkligen kul!

Ha det bra i kylan...=)


Kommentarer

Postat av: Anneli Wallvik

Publicerad 2010-02-24 09:22:09

Gomorron vännen!

Hoppas att du kunnat sova någonting p.g.a förkylningen.

Kul att få se ditt läckra hus och ta del av dina planer.

Go for it :)

Kramiz Li

Postat av: lena

Publicerad 2010-02-24 12:00:23

behåll golven! dom är ju jättefina! jag längtar också tills du ska börja!

Postat av: Pernilla

Publicerad 2010-02-24 12:31:57

Arvid kan hjälpa dig att riva, jag skulle tippa på att han är bra på det. Däremot själva urstädningen kan ni nog ha olika åsikter om hur man gör... Jag skulle även tro att han är bra att gömma precis de verktyg du behöver just då, så när jag tänker efter kanske det inte blev så mycket hjälp ändå.



Kul att du startat blogg förresten!

Postat av: Kubbkäringa

Publicerad 2010-02-28 21:59:23

Åh, så skönt att höra någon som kör en ännu värre renovering än den vi hanterar.Själv så känner jag mig toltalt utmattad just nu.

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Malin

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela