malinsminut

Elfel

Publicerad 2011-12-11 23:33:44 i Allmänt

Ja det har väl knappast undgått någon att det har varit strömlöst hela helgen. Redan på fredagkväll for strömmen och vissa har fortfarande inte fått tillbaka den. Vi fick i alla fall tillbaka den igår mitt i dan. Däremot har ju både det fasta och det mobila telenätet legat nere till idag. Vansinnigt vad det har snöat alltså! Fredagskvällen var nog den värsta jag nånsin har jobbat...jag vet inte ur många gånger broar jag skottade och hur många gånger jag fick sopa av bilen...dessutom fick jag ju köra som en snigel för man såg INGET! Det blir ju som en tunnel till slut...dessutom gjorde jag några riktiga praktvurpor i snön, men jag gjorde inte illa mig så det kändes mest lustigt...=)

Ström och telefon klarar man ju sig utan, men värmen...det är värre! Jag höll på att frysa ihjäl natten mellan fredag och lördag...det var iskallt. Olle och smågrabbarna sov hos mamma och pappa eftersom dom inte heller hade nån ström eller värme. Föräldrarna har ju vedspis att elda i så den ger ju både värme och möjlighet att koka och steka saker. På lördan var det så mysigt hos mamma och pappa...dels med smågrabbarna, men också för att vi kokade kaffe och stekte hamburgare på vedspisen....det blir liksom en särskild känsla...=) levande ljus och sprakande eld...

Värre var det ju för alla gamlingar i byarna...ingen värme (och dom är ju nog frusna ändå!!), inget varmvatten, ingen möjlighet att göra mat (kall kräm fick det bli hos alla...), inga fungerande ficklampor....ja, ni fattar...det är säkert jättemysigt med strömavbrott för alla som har nån att sitta under en filt med och spela sällskapsspel för att fördriva tiden....men alla ensamma och gamla och rädda och frusna...ja, hua...det är inte kul...på fredagskvällen kom strömmen tillbaka i två timmar så då hann jag precis prata i telefon med Cecilia i en och en halv timme, kolla internet, ladda mobilen och sen for den igen...så tråååååkigt...tyst och eländigt. Kallt och mörkt. Jag gick och la mig.

När strömmen väl kom tillbaka tog det ju lika lång tid att värma upp huset igen....det är först nu ikväll det har blivit som vanligt...nu har jag dessutom höjt värmen så jag har en liten buffert om strömmen skulle råka fara igen..^^

Jag har nästan fått nån slags internetabstinens i helgen...mycket jobbigt...=) inte har det gått att ringa nån heller..sms har ju funkat ibland...hela lördan var det ju dött, men då runt halv två på natten rasslade det till och ramlade in 8 sms på en gång...sen försvann mottagningen ett tag igen...jaja, nu är ordningen återställd igen! Tack och lov! Galet vad beroende man är!!=)

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Malin

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela