malinsminut

Utkast: Dec. 22, 2011

Publicerad 2011-12-22 22:25:40 i Allmänt

Hej hej! Nu är vi en dag närmare julhelgen! Det är rätt så hektiskt att hinna med allt om ska fixas...dessutom ska folk (barn och mammor) klippas, ögonbryn plockas på både mig själv och andra och så ska man ju jobba också...idag har jag i alla fall klippt Arvid och morsan (fast bara luggen..), renbäddat i båda sovrummen, dammtorkat, dammsugit och skurat övervåningen...och bytt gardiner och dukar...och jobbat till fem. Jaja, man behöver ju inte städa och göra fint innan jul, men jag vill. Jag vill att det ska vara fint när folket kommer....och renbädda måste jag ju eftersom det är fem stycken som ska ligga över två nätter =) yeeej vad kul! Det kommer bli en fantastisk julhelg!

Jag tycker verkligen synd om dom som inte får ha det bra på jul...det är ju inte som midsommar eller påsk eller nån annan högtid...då kan man ju vara ensam eller inte ha råd eller nåt annat tråkigt utan att känna sig särskilt annorlunda...de andra högtiderna spenderar man heller oftast inte bara med familjen. Då är det ju fester och olika tillställningar som alla kan vara på...julen är liksom till för familj och släkt...då ska man äta och dricka och bara må och ha det bra tillsammans.

Om jag kunde skulle jag helst bjuda in alla som måste sitta ensamma på jul...oavsett om det är en kompis, granne eller whatever...åtminstone skulle jag fråga för då kanske det i alla fall blir lite lättare att sitta ensam på julhelgen om man vet att man har ett erbjudande..Annika sa en gång "jag tror det följer med huset"...och det kanske är så...farmor och farfar bjöd alltid in ensamma människor i byn på julafton...jag minns aldrig att jag tyckte det var särskilt konstigt när jag var liten för på nåt sätt kanske man ändå förstod att de inte hade nån annanstans att ta vägen...jag vill så gärna att folk ska ha det bra och om jag kunde skulle jag helst glädja alla, åtminstone lite...jag var tvungen att ta lite lussekatter och ett julkort till en jag vet är ensam...jag vet inte om det var uppskattat, men man (eller nästan alla...) blir ju oftast glad om nån bryr sig...om än bara lite.

Julen är jobbig för de ensamma. Det är liksom den enda högtiden som verkligen påminner om ensamheten. En del väljer att vara ensamma medan andra inte har något annat val...oavsett vilket tycker och vet jag att ingen behöver vara ensam. Jag tror inte heller att nån vill vara ensam...människan är ju trots allt ett flockdjur...


Folk kanske tycker att jag är ensam...eftersom jag bor ensam och så där...men jag känner mig inte ensam. Aldrig nånsin. Jag har det ju så bra med en fantastisk familj som alltid ställer upp, massor med vänner, bra arbetskamrater och en släkt som jag är stolt och glad över. Bara för att jag är ensam så är jag inte det. Dessutom är jag hellre ensam än olycklig. Alltså ensam här i huset. Ensam i dess verkliga mening kommer jag aldrig att bli.

Åter till min härliga jul (haha! egoistikt kanske!)...på julafton blir vi 12 stycken här tror jag...och på juldagen ska vi ju gå ut på morgonen och dricka lite brännvin och tända marschaller med övriga bybefolkningen =) sen sover vi väl en liten lur och på kvällen drar vi iväg på pub. På annandagen kommer andra halvan av släkten så, om jag har räknat rätt, blir vi 12 stycken även då. Det kommer bil så bra!

Puh...det blev inte så mycket roligare inlägg idag...jag är inte särskilt rolig själv heller...mest trött och utarbetad..haha! Mitt eget fel =) Men idag blir det ju bara ljusare och ljusare! Härligt! Bättre för varje dag!

Kommentarer

Postat av: anki;)

Publicerad 2011-12-23 08:07:44

Vilken härlig julhelg du har att se framimot,skulle du jobba i moliden på nyår eller?

Ha nu en härlig helg och njut ha skoj,God Jul/kram Anki

Postat av: Pernilla

Publicerad 2011-12-23 18:12:03

Du vet ju att det är skillnad på att vara själv och vara ensam? Du må vara själv i huset, men du är ju aldrig ensam med den familj och vänner du har. Eller haha, du är ju inte själv heller, med alla spöken som bor hos dig ;)

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Malin

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela