malinsminut

Övervåningen

Publicerad 2011-03-04 22:26:52 i Huset

Varning! Nu kommer ett sånt där tråkigt renoveringsinlägg igen så sluta läs NU om du inte vill läsa om mitt hus! ;)
Jag har ju inte haft tid att vara på övervåningen nåt på typ en vecka....jobb, årsmöte, fest....ja, ni vet....men igår var jag där hela kvällen och idag har jag bara skjutsat farsan till stan, varit ut med hundarna och sen gjort ett åtta timmars pass uppe...min kära mor bjöd mig dock på pizza så jag fick göra en paus för middag också =) jag har i alla fall sysslat med följande:




Ni kanske minns hur den här hemska dörren såg ut? Den var i riktigt dålig skick...jag vet inte om jag har spacklat den tre eller fyra gånger....spacklingen går ju bra, men slipningen....den är såååå tråkig och jobbig...och så skrapa färg och tvätta den också då....sen har jag grundmålat den och målat ett varv lackfärg...




Även dörrkarmen behövde en uppfräschning...den var också i dåligt skick så jag har gjort så gott jag har kunnat med spackling och slipning...det blev inte bra...knappt godkännt....men vadå, jag har ju valt att ha kvar de gamla dörrarna som hör huset till just för att jag tycker att dom hör till på nåt sätt...dom är ju faktiskt typ hundra år gamla...så massiva och rejäla dörrar går inte längre att få tag i...om man inte gör dom själv förstås...hur många har en dörrkarm som är gjord av hugget timmer? =) och på en karm står det dessutom "Anna Danielsson, Norrflärke"..alltså min farfars mamma...coolt tycker jag. Jag hade nog sparat både pengar och tid (och en heeeeel del arbete) på att köpa nya dörrar och karmar, men nu är det så att jag vill ha kvar dom gamla! =) Hur som helst...jag har i alla fall även grundmålat karmen och målat ett varv lackfärg...

 

Sen har jag ju även tapetserat nästan hela gästrummet...och det har ni ju inte heller fått se =)

Där i hörnet ska den stationära datorn stå är det tänkt....alltså ett skrivbord och en stol (som jag även har mekat ihop idag...) ni kan ju även lägga märke till att dörren och karmen ser betydligt fräschare ut än på de tidigare bilderna =)

 

I det där röda hörnet ska sängen stå...och ett litet sängbord kanske...

 

Det är bara den där lilla biten kvar att tapetsera nu! Jag måste spackla skarven en gång till så det var därför jag inte gjorde klart idag...det blir i alla fall en röd våd till och sen vitt bort till hörnet....

Den här bilden är tagen från hörnet där sängen ska stå....ut från muren blir det två garderober (lika som i sovrummet fast vita eller gråa...)

 

Ja, ni ser! Nu ska jag bara slipa golvet i gästrummet och få elen inkopplad så är det nästan klart sen =) det blir så bra och jag är så nöjd! Elen förresten...jag har ju kopplat in alla uttag idag också...och har jag tur kommer elektrikern imorrn och fixar med centralen så jag får ström överallt =) jippi!

I övrigt har jag och farsan sågat till och monterat dit garderobsdörren som jag förstörde...så nu är alla dörrar på plats!

Nu måste jag dammsuga lite...=)

hej!

Kommentarer

Postat av: emma

Publicerad 2011-03-04 22:39:23

Häftigt! Vad kul att våga med färger, blir ju så snyggt! Och du malin, sluta be om ursäkt för det du skriver ;) att vara en "tema"-bloggare är ju en viktig grej i bloggvärlden! Du hänger ju med i tiden med andra ord!

Postat av: Malin

Publicerad 2011-03-04 22:43:16

Men tack Emma!=) Ja, men det finns nog folk som tycker att det är riktigt tråkigt att bara läsa om renovering också! Ja, jag kanske är lite modern då! haha!=)

Postat av: Lovisa

Publicerad 2011-03-10 07:42:05

Så fint det blir malin !!!

Postat av: Emelie

Publicerad 2011-03-11 15:35:56

Va du e duktig som fixar och grejar på :) Fint blir det!

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Malin

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela