malinsminut

Mårdhund

Publicerad 2011-05-08 23:53:34 i Allmänt

Häromdagen körde jag i godan ro på väg hem från Bredbyn när jag plötsligt såg ett märkligt djur ute på en lägda...strax innan Norrflärke-skylten var det....jag stannade bilen och tittade och tittade...djuret tittade tillbaka...jag backade en bit, tittade mer...sen stack varelsen in i skogen...anledningen till att jag stannade var för att jag inte såg vad det var för djur...jag funderade fram och tillbaka "är det en björnunge? näe..." "en räv?..näe" "men vad är det egentligen? En räv som någon har råkat elda lite på?" jag blev inte mycket klokare av de där funderingarna...när jag kom hem frågade jag mamma om hon visste om det fanns konstiga rävar här i krokarna...hon föreslog att det kanske var en mårdhund så efter lite googling insåg jag att det måste nog ha varit det....jag har ju fotografiskt minne så jag kan fortfarande se den lilla typen i mitt huvud =)

(bild från biopix.dk)

Den såg inte riktigt ut som på bilden...lite annorlunda färger, men ansiktet och kroppen såg ut ungefär så där...i wikipedia beskrivs den som "en tjock räv med korta ben"....

Så om ni skulle råka se den vore det ju bra om ni slår ihjäl den handlöst! Det är fri jakt hela året och dom sprider bara sjukdomar...så varsågod =) fast nog är dom ju roliga att titta på....

Kommentarer

Postat av: Maria Boström

Publicerad 2011-05-09 14:22:50

Ja huvva! Har sett en för många år sedan oxå och de är jättesöta, men de kan ju bla ha rabies om man har riktigt otur och upp till 22 valpar i en kull. Snacka om ohyra.

Postat av: MAlin

Publicerad 2011-05-09 15:57:52

Haha! Ja jag håller med dig! Det var därför jag uppmanade till avlivning som du såg =)

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Malin

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela