malinsminut

Allt är relativt

Publicerad 2011-11-29 21:29:33 i Allmänt

Jäklar vad jag gillar Albert Einstein. Han upphör aldrig att fascinera, den mannen. Fruktansvärt intelligent naturligtvis, men inte nog med det...han hade liksom koll på livet också. Jag förundras av smarta människor överhuvudtaget och jag älskar att umgås imponeras av intelligens, men man kan ju liksom vara smart på olika sätt. En person med hög IQ har inte nödvändigtvis sunt förnuft och social kompetens...

Saker ni kanske redan vet om herr Einstein:
*1879-1955
*Nobelpris i fysik 1921
*Lärare som blev proffessor
*Flyttade till USA under andra världskriget
*Har ett grundämne uppkallat efter sig, einsteinium
*Politiskt engagerad humanist

Saker ni kanske inte visste:
*Blev 1952 erbjuden att bli president i Isael. Tackade dock nej med motiveringen "Ekvationer är viktigare för mig än politik. Politik är för nuet, men ekvationer är för evigt".
*Utsågs till århundrades person av TIME magazine 1999
*Var en sicklig violinist.
*Hade en son med schizofreni
*Kunde inte vid nio års ålder prata rent. Hans föräldrar misstänkte att han var utvecklingsstörd.
*Flörtade gärna, hade ett utomäktenskapligt barn och förespråkade polygami.
*Hade en affär med sin kusin på sidan om äktenskapet.

Jag har däremot ingen aning om hur sanna de där påståendena är, men det är ju roligt att veta att han inte bara var ett fantastiskt geni, utan även en människa =)

Han sa många kloka saker också...de jag gillar bäst är så klart de om själva livet.


Jag skulle kunna fortsätta med citat hela kvällen men det ids jag inte...det kommer säkert fler en annan gång =) det hade nog inte varit så dumt att vara kompis med den där killen. Man hade nog varit bra mycket klokare på många sätt.

Så, det var dagens historielektion! Tack för idag, slut för idag!=)

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Malin

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela